۲۳ آذر ۱۳۹۱

سفره ی ایرانیان تا چه اندازه سالم است ....؟


جنون گاوی در برزیل

رسانه‌های برزیلی از مرگ یک گاو ۱۳ ساله در ایالت "پارانا" بر اثر بیماری جنون گاوی خبردادند. دولت برزیل که یکی بزرگترین صادرکنندگان گوشت گاو است، نخست این خبر را تکذیب کرد، اما مدتی بعد وزارت کشاورزی برزیل این خبر را تأیید کرد!.

ایران(اسلامی) اولین واردکننده گوشت برزیلی

ایران (اسلامی) در سال ۲۰۱۰ بعد از روسیه دومین وارد کننده گوشت از برزیل بود و در سال ۲۰۱۱ به دلیل افزایش میزان واردات به مقام اول رسید!.
مقام اول ایران در واردات گوشت برزیل هنگامی بدست آمد که مقامات روسیه در سال ۲۰۱۱ واردات گوشت از سه ايالت ماتو گروسو، پارانا و ريو گرانده دو سول در برزيل را به علت "مباحث فنی و به‌ويژه مراقبت‌های بهداشتی" به حالت تعليق در آوردند.
خبرگزاری فارس روز چهارشنبه (۲۲ آذر/ ۱۲ دسامبر) به نقل از محسن مشکات، معاون سازمان دامپزشکی نوشت: «طبق اعلام نظری که از سازمان بهداشت جهانی دام کردیم، آنها اعلام کردند یک مورد گزارش جنون گاوی در یکی از گاوهای این کشور قابل اغماض و واردات بلامانع است!!.» این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی دام مدت‌هاست برزیل را در لیست کشورهای "کنترل نامنظم و ریسک بالای جنون گاوی" قرار داده است.

تفاوت ژاپن و ایران

معاون سازمان دامپزشکی ایران ( اسلامی ) افزوده است: «بیمار بودن یک راس دام بیانگر این نیست که همه دام‌های برزیل آلوده بوده یا گوشت‌هایی که در این کشور تولید می‌شوند، آلوده هستند.!» این اظهارات در حالی صورت گرفت که دولت ژاپن که تنها سه دهم درصد واردات گوشت خود را از برزیل تامین می‌کند، بخاطر همین یک راس گاو بیمار سریعا واکنش نشان داد و واردات گوشت از این کشور را کاملا ممنوع و متوقف کرد
مشکات، معاون سازمان دامپزشکی ایران (اسلامی) می‌گوید: «دام‌هایی که در برزیل کشتار می‌شوند و گوشتشان به ایران می‌آید کمتر از سه سال سن دارند در صورتی که بیماری جنون گاوی معمولا در دام‌های سن‌دار بروز می‌یابد!. از سوی دیگر میزان واردات گوشت ایران از برزیل طی ماه‌های اخیر محدود شده است.» ولی البته اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که ابتلا به بیماری جنون گاوی در سن پایین صورت می‌گیرد و علائم آن سال‌ها بعد آشکار می‌شود.


برنج‌های هندی

علیزاده شایق، دبیرانجمن حمایت از تولید برنج با بیان اینکه هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده برنج‌هایی که از هند به ایران وارد شده‌اند آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، از واردات برنج اروگوئه‌ای خبر داد.
دبیرانجمن حمایت از تولید برنج در بیان علت اصلی واردات بی‌رویه محصولاتی مانند برنج از برخی کشورها گفت: «البته بخشی از برنجی که به کشور وارد می‌شود بدلیل تامین نیاز داخل است و بخشی دیگر هم از سر اجبار، چراکه به سبب وجود تحریم‌ها، کشورهایی که از ایران نفت خریداری کرده‌اند نمی‌توانند در ازای خرید خود ارز پرداخت کنند و ناچارا به ازای آن، کالا و محصولاتی مانند برنج و گندم به ایران صادر می‌کنند.
علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به آلودگی برنج‌های هندی به ماده سمی آرسنیک اشاره کرد و افزود: «چندسال پیش یکی از مسئولان دولتی موضوع آلوده بودن برنج هندی به ماده سمی آرسنیک را مطرح کرد که این اظهارنظر واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج کشور به همراه داشت.»
دبیر انجمن حمایت از تولید برنج ! همچنین می‌گوید: «درآن زمان دولت نام ۱۳ برند برنج هندی که اصلا در بازار وجود خارجی نداشتند را آلوده به ماده سمی آرسنیک اعلام کرد و بعد از آن موضوع مسکوت ماند!.» این اظهارنظر درحالی بود که علاوه بر محققین داخلی یکی از مسئولان هندی صراحتا اعلام کرد که برنج‌های صادراتی کشورشان به ایران آلوده به ماده سمی آرسنیک است..

سفره سالم ایرانیان؟

شیر با وایتکس، اجناس تقلبی، برنج آلوده به ماده سمی آرسنیک، پیدا شدن بند انگشت قطع شده در همبرگر، گوشت‌هایی که در برزیل مشکل بهداشتی دارند و حال خطر جنون گاوی؛ براستی سفره ایرانیان تا چه اندازه سالم است؟ .

هیچ نظری موجود نیست: