۲۰ مرداد ۱۳۹۲

              جوانان ایرانی در المپیاد علمی طلا می‌گیرند و مهاجرت می‌کنند
دانش آموزان ایرانی با نتایجی درخشان به مقام دوم هفتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که از پنجم تا چهاردهم مرداد در شهر والاس کشور یونان برگزار می‌شد، دست یافتند. این دانش آموزان در دو تیم الف و ب توانستند در مجموع ده مدال (۳ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز) این رقابت‌ها را از آن خود کنند
                     .
خبر موفقیت‌های دانش آموزان ایرانی در رقابت‌های علمی خبر تازه‌ای نیست و هر سال شاهد چنین اخباری در حوزه‌های مختلف علوم هستیم. در این میان برگزاری المپیادها در کشور و نتایج مستقیم و غیر مستقیم آن نیز بحث‌های زیادی را درسطح جامعه و مدیران کشور بوجود آورده است که رد آنها را می‌توان حتی در خبرهای سیاسی نیز شاهد بود.
از انتقادهایی به چگونگی گزینش دانش آموزان و برگزاری امتحانات گرفته تا سرنوشت نهایی این نخبگان و حتی ضرورت حضور یا عدم حضور در این رقابت‌های علمی. ولی چه عاملی موجب می‌شود که یک رقابت دانش‌آموزی در کشور به مسئله‌ای سیاسی و بحث برانگیز بدل شود.
........ اگرچه آمار به روز و دقیقی از مدال‌آوران ایرانی که از کشور مهاجرت کرده‌اند، به فرض وجود، منتشر نمی‌شود ولی با جستجویی ساده می‌توان دید که به تقریب بیش از ۸۵ درصد صاحبان مدال طلای المپیادهای بین المللی هم اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند. برای مثال تیم شش نفره ایران در سال ۱۳۷۷ در المپیاد جهانی ریاضی توانست پنج مدال طلا و یک نقره را بدست آورد ولی سهم ایران از این مدال آوران فقط یک نفر بود و باقی امروز در کشورهای سوئیس، فرانسه، کانادا و آمریکا کار و زندگی می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: