۰۳ شهریور ۱۳۹۲

بخشی از " برکات " خلافت خیل " منبریان ! " در ایران

وزیر اقتصاد و دارایی می‌گوید کسری بودجه امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان، رشد اقتصادی صفر و تورم ۴۵ درصد است. او پیش‌بینی می‌کند به زودی ۵ میلیون جویای کار به سه و نیم میلیون بیکار کشور اضافه شوند.
علی طیب‌نیا در یک گفتگوی مفصل به تشریح وضعیت اقتصادی کشور و چشم‌انداز آینده پرداخت. اظهارات او که نخستین برآورد رسمی دولت یازدهم پس از تشکیل کابینه محسوب می‌شود پرده از میزان وخامت اوضاع و معضلات همه جانبه برمی‌دارد.
به گزارش روز یک‌شنبه، سوم شهریور خبرگزاری ایسنا وزیر اقتصاد و دارایی مهمترین چالش اقتصاد ایران را رشد پایین اقتصادی خوانده و می‌گوید "ما در سال‌های برنامه سوم توسعه به رشد بالای شش درصد نیز رسیدیم اما امروز این رشد به صفر رسیده است."
مسکن مهر، عامل افزایش نقدینگی و تورم
طیب‌نیا بیکاری و تورم را دو چالش دیگر مهم اقتصاد ایران عنوان می‌کند. او می‌افزاید پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد و اعلام پیروزی حسن روحانی یک کارگروه اقتصادی تشکیل شد تا با شناسایی ریشه مشکلات تدبیرهایی برای اصلاح ساختاری آن‌ها بیندیشد.
وزیر اقتصاد با استناد به آمار بانک مرکزی میزان تورم نقطه‌ای در ماه جاری را ۴۵ درصد عنوان کرد و نقدینگی تزریق شده به بازار در جریان اجرای طرح موسوم به مسکن مهر را از مهمترین عوامل افزایش تورم خواند.
طیب‌نیا با اشاره به رشد نقدینگی از ۶۷ هزار میلیارد تومان به بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در دوران محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد که بخش زیادی از این نقدینگی به هیچ وجه به تولید نرسیده و سابقه تاریخی نشان می‌دهد که نقدینگی سرگردان تنها به افزایش تورم می‌انجامد.
طیب‌نیا اعتقاد دارد که تقریبا نیمی از کل پایه پولی کشور به مسکن مهر مربوط است. او می‌افزاید: «ساخت مسکن ارزان قیمت برای مردم یک هدف بسیار پسندیده است اما این هدف مقدس با وسیله اشتباه به کار گرفته شد و تنها به رشد نقدینگی کمک کرد.»
به زودی ۵ میلیون نفر به بیکاران اضافه می‌شود
وزیر اقتصاد با بیان اینکه حل معضل بیکاری از دغدغه‌های اصلی دولت است گفت، در حال حاضر بیش از ۳/۵ میلیون بیکار داریم و با توجه به این‌که تعداد زیادی از دانشجویان به زودی فارغ‌التحصیل شده و به جمع جویای کارها اضافه خواهند شد این جمعیت در آینده نزدیک به بیش از ۸/۵ میلیون نفر خواهد رسید

هیچ نظری موجود نیست: