۱۶ مهر ۱۳۹۲

مستند: «در بازار سکس» - ساخته سودابه مرتضایی

       
یک آخوند جوان، یک مرد میانسال با تجربه‌های متفاوت صیغه و زنانی که تجربه متعه داشته‌اند را به تصویر می‌کشد و هر کدام به بیان نظرات و خاطرات و تجربیات خود می‌پردازند. این مستند گوشه کوچکی از ستمی است که بر زنان ایران می‌رود و روز به روز هم بر این رنج افزوده می‌شود.

 ازدواج موقت که در فقه شیعه به «متعه» و یا «نکاح منقطع» نیز شهرت دارد در فقه امامیه و مذهب شیعه نوعی از ازدواج شناخته شده که در آن مرد و زن برای مدتی محدود از یک ساعت تا چند روز و چند ماه و چند سال به عقد یکدیگر در می‌آیند و همان‌طور که در کلمه متعه مستتر است از یکدیگر تمتع می‌جویند.
این سبک از ازدواج نزد اهل تسنن و همچنین اباظیه و زیدیان حرام است اما شیعیان امامی آن را حلال و مشروع می‌دانند و از این رو در قوانین جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است. پس از <روی کارآمدن جماعت آخوند>  با محدود و ممنوع شدن<ظاهری> روابط آزاد بین زن و مرد هر روز بیش از گذشته بر ترویج صیغه افزوده شده است به طوری که آخوند ها و ملاها در محضرهای رسمی ازدواج و طلاق در کنار ازدواج دائم به نکاح موقت مبادرت می‌ورزند!!! و برخی از آنها که محضردارهستند، حتی شرایط مناسب برای برقراری این‌گونه از ازدواج‌های موقت از قبیل معرفی افراد به یکدیگر و فراهم کردن مکان برای افراد را نیز تدارک می‌بینند و در ازای آن پول دریافت می‌کنند!.
 همچنین با جستجو در جستجوگرهای مختلف می‌توان وب‌سایت‌هایی را یافت که به ترویج و تسهیل امر صیغه مشغول هستند.

صیغه همواره و در همه این سال‌ها بسیار مورد انتقاد فعالان حقوق زن و فعالان حقوق بشر و نخبگان جامعه قرار گرفته است. آیا صیغه آنچنان که <جماعت آخوند> داعیه آن را دارند به استحکام نهاد خانواده منجر شده است یا آن را تضعیف کرده است؟ آیا صیغه قادر بوده که به زعم حامیان آن، زنان ِ خود سرپرست را سر و سامان ببخشد؟ آیا صیغه توانسته آنچه قائلین به متعه، فحشا و بی‌بندوباری می‌نامند را در جامعه کاهش دهد؟ تفاوت صیغه با روسپی‌گری چیست؟

                                     فیلم را دراینجا ببینید * http://www.iroon.com/irtn/blog/2395/

۱ نظر:

- گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.