۰۴ دی ۱۳۹۲

۱۰ سال پس از زمین‌لرزه؛ " بم " و پروژه‌های ناتمام

ده سال پیش در سپیده‌دم نخستین جمعه دی ماه سال ۱۳۸۲ بم فرو ریخت. زلزله‌ای در ساعت ۵:۲۶ دقیقه بامداد رخ داد که به هولناک‌ترین فاجعه طبیعی ۵۰ سال گذشته ایران تبدیل شد.

این زمین لرزه که بزرگی آن ۶/۶ ریشتر بود، حدود ۵۰ هزار کشته، ۳۰ هزار مجروح و صدها هزار بی‌خانمان برجای گذاشت.
در پی وقوع زلزله، به مدت سه روز عزای عمومی اعلام شد. سیل پیام‌های تسلیت مقامات داخلی و خارجی روانه رسانه‌ها شد و حدود ۴۴ کشور نیروهای خود را برای کمک به عملیات امداد به ایران فرستادند. عملیات امداد رسانی از آغاز با حاشیه‌های فروانی رو‌به‌رو بود، حاشیه‌هایی که حالا با گذشت ۱۰ سال از آن روز همچنان ادامه دارد.
اختلاس و فساد مالی در روند بازسازی
ماجرای به سرقت رفتن کمک‌ها‌‌ی سازمان ملل و دیگر کشورها در همان روزهای ابتدایی آغاز شد و تا اختلاس مالی بسیاری از مسئولان در پی بازسازي خيابان‌ها و پياده روهای اين شهر پیش رفت. این اختلاس‌ها باعث شد که هنوز هم بسیاری از اهالی بم آباد نشدن کامل این شهر را نتیجه آن می‌دانند.
قاسم که ۱۰ سال پیش در زلزله بم پدر و بسیاری از بستگان خود را از دست داد، در این رابطه می‌گوید: «همه از سرقت بسیاری از کمک‌های کشورهای دیگر توسط مسئولان دولتی از همان روزهای نخست باخبر بودند. بسیاری از نهادهای امنیتی در همان روزهای ابتدایی در این سرقت‌ها دخیل بودند و این از چشم مردم بم هم پوشیده نبود. در روند کار بازسازی هم که اختلاس‌ها آغاز شد. اختلاس‌ها هم دیگر مختص به مسئولان نبود حتی از همشهری‌های خود من هم در این فساد‌های مالی دست داشتند. بم به خاطر این مسائل هست که هنوز پس از ۱۰ سال به طور کامل آباد نشده است.»
در کنار تلفات جانی این زلزله مرگبار، ارگ بم با ۲۵۰۰ سال قدمت که بزرگترین سازه گلی جهان بود نیز به کلی ویران شد.


هیچ نظری موجود نیست: