۲۱ آبان ۱۳۹۴

احتمالا بسیاری از ایرانیان مایلند بدانند چرا گذرنامه آنها تا این بی اعتبار شده و در حد کشورهای فقیر و جنگ زده سقوط کرده است. آنهم در حالی که تا قبل از انقلاب همین گذرنامه برای سفر به بیشتر ممالک جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی معتبر بود.

** بعد از حمله به سفارت های آمریکا و انگلیس در تهران، و بسته شدن سفارت کانادا در ایران ارایه خدمات کنسولی به ایرانیانی که خواهان مسافرت به این کشور ها هستند به کشورهای همسایه منتقل شد. در چنین شرایطی مسافر باید علاوه بر همه گرفتاری های بالا، یک سفر ناخواسته و اقامت نامعین در کشور دیگر را هم تحمل کند. چون در مدت درخواست برای ویزا، گذرنامه نزد کنسولگری می ماند و شهروند ایرانی چاره ای ندارد جز آنکه تمام مدت در کشور همسایه انتظار بکشد. ناگفته پیداست که چه هزینه های هنگفتی به مسافر تحمیل می شود و امکان برنامه ریزی سفر را از او می گیرد. هیچ تضمینی هم برای گرفتن ویزا نیست و درصد قابل توجهی از درخواستها رد می شوند. هرچند کشورهای همسایه از رسیدن هزاران توریست اجباری بسیار خشنود می شود.
**
گذرنامه ایرانی کجای کار است؟
مرزهای ایران < اسلامی > " ظاهرا " بر روی بیشتر کشورهای جهان باز است!. به جز اتباع چند کشور!، شهروندان بقیه کشورها می توانند به ایران سفر کنند .... اما  آنچه مانع سفر گردشگران به ایران می شود دیگر تسهیلات سفر است و شامل فهرست بلند بالایی از نگرانی ها است. 
وضعیت گذرنامه ایرانی در بیرون مرزها، اما داستان متفاوتی دارد. 
احتمالا بسیاری از ایرانیان مایلند بدانند چرا گذرنامه آنها تا این بی اعتبار شده و در حد کشورهای فقیر و جنگ زده سقوط کرده است. آنهم در حالی که تا قبل از انقلاب همین گذرنامه برای سفر به بیشتر ممالک جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی معتبر بود.
به طور طبیعی کشورها دوست دارند با لغو روادید دوجانبه، هم زمینه سفر را برای شهروندان خود فراهم کنند و هم گردشگران بیشتری را جذب کنند و از خوان گسترده درآمد توریسم، سهم بیشتری ببرند. اما سیاست ! < رژیم اسلامی > ایران در سالهای بعد از انقلاب در بیشتر مواقع در این جهت نبوده و در مواقعی به گردشگر خارجی به چشم جاسوس نگاه شده و مسافرت ایرانی ها به خارج به عنوان فساد یا توطئه قلمداد شده است.
نخستین ضربه مهلک به گذرنامه ایرانی خود انقلاب بود. خروج گسترده ایرانیان به دلیل انقلاب و ناامنی و از پی آن حمله به سفارت آمریکا کمر این گذرنامه را شکست.
علاوه براین، هجوم اتباع ایران برای گرفتن پناهندگی در کشورهای غربی که تا قبل از انقلاب امری بی سابقه بود، کشورهای اروپایی را وادار کرد تا لغو روادید را لغو و گرفتن ویزا را اجباری کنند.
همین مساله ایرانیان را مجبور می کند برای گرفتن ویزا ترجمه مدارک متعددی از جمله اثبات تمکن مالی و وابستگی به کشور خود را ضمیمه درخواست ویزا کنند.
چرخه ای پیچیده که راهی برای گشودنش نمی ماند. چون < رژیم >  ایران از اساس وجود پناهجویان را انکار میکند و آنها را ضد انقلاب و فراری خطاب میکند.
دولتهای پس از انقلاب ایران حتی دولت های اصلاحات !و اعتدال!! هم هیچگاه تمایل جدی برای مذاکره مستقیم با کشورهای بزرگ و ایجاد تسهیلات برای سفر ایرانیان پناهنده به کشورشان نشان ندادند.
برای نخستین بار در جریان مناظره های انتخاباتی بین محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی بود که پای ارزش گذرنامه ایرانی هم وسط کشیده شد و آقای موسوی قول داد در صورت پیروزی، برای بالابردن اعتبار بین المللی گذرنامه ایرانی تلاش کند!!. آقای موسوی به حبس خانگی رفت و در انتخابات بعدی این قول دوباره توسط حسن روحانی هم تکرار شد!! و او قول داد تا «احترام» را به گذرنامه ایرانی را بازگرداند. انتظاری که همچنان پابرجاست.
< افاضات! اهل منبر هرگز از مرحله حرف فراتر نمیرود>. بهترین شاهد این مدعی، کارنامه مشعشع حضرات است.
                                             -------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: