۲۰ شهریور ۱۳۹۲

رابطه "زدن میز" و "قاتل سوئدی" در جاده‌های ایران <اسلامی>


زدن میز!؟

یک مرد ایرانی با تعریف خاطره‌ای از زندگی مشترک با همسر آلمانی‌اش می‌گفت:«بچه ما تازه راه افتاده بود و "تاتی‌، تاتی‌ کنان" رفت و سرش خورد به میز. من بچه را از روی زمین بلند کردم، بوسیدم و اشکهایش را پاک کردم و بعد میز را زدم و گفتم: ای میز بد، چرا بچه‌مون رو اوف کردی». مرد ادامه می‌دهد:«همسرم با دیدن این صحنه گفت: تقصیر میز نبوده است، با زدن میز، کودک‌ هیچ‌گاه مسئولیت رفتار خود را یاد نمی‌گیرد.»


"قاتل چینی" و عدم مسئولیت‌پذیری دستگاه‌ها

اولین بار در سال ۸۶ ورود تریلرهای چینی با نام هوو تبدیل به کابوس جاده‌های ایران شد. خودرویی بی کیفیت که به علت نقص فنی در سیستم ترمز و فرمان هر روز تعدادی را به کام مرگ می‌فرستاد. به این خودرو لقب "قاتل چینی" داده شد. هر دستگاهی تقصیر را گردن دیگری می‌انداخت و هیچ‌کس مسئولیتی به عهده نگرفت. تا اینکه بالاخره تردد این خودروها در برخی جاده‌ها و برخی ایام سال ممنوع شد.


تصادف در اتوبان تهران - قم

تصادف سنگین دو اتوبوس اسکانیا در اتوبان تهران - قم دل میلیون‌ها ایرانی را به درد آورد. خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه (۱۹ شهریور/ ۱۰ سپتامبر) تعداد کشته‌شدگان این حادثه را ۶۳ نفر و مجروحان را۱۲ نفر اعلام کرد.





تولد "قاتل سوئدی"

خبرگزاری مهر در همان روز حادثه با انتشار گزارشی "قاتل سوئدی" را مسئول مرگ ۱۰۵ نفر در ۹ تصادف مهم اتوبوس‌های اسکانیا معرفی کرد. در این گزارش به سایر عوامل دخیل در یک تصادف همچون "خستگی راننده"، "پرت شدن حواس راننده مثلا هنگام خوردن چای و یا تماس با تلفن همراه"، "فرسوده بودن لاستیک"، "سرعت غیر مجاز راننده" و دلائل دیگر هیچ اشاره‌ای نشده است..



"قاتل سوئدی" در ایران مونتاژ می‌شود

شرکت عقاب افشان، نمایندگی انحصاری اتوبوس اسکانیا را دارد و بدنه آن در کارخانه‌ای در سمنان ساخته می‌شود. این اتوبوس پس از مونتاژ کامل، وارد بازار می‌شود. اگر این اتوبوس‌ها نقص فنی دارند، چرا افراد مسئول بعد از تصادف چهارم، پنجم و یا هشتم دستور توقف تردد این اتوبوس‌ها را نداده‌اند؟
مسئول مصوبه ‌اجرایی نشده کیست؟

سرهنگ هادی هاشمی فرمانده اسبق پلیس راه می‌گوید:«تبصره یک ماده ۵ آیین نامه حمل مسافر مشخص کرده که باید مدیر فنی در شرکت‌های مسافربری فعال باشند و بعد از کنترل لاستیک، سیستم گرمایشی، ترمز، سیستم روشنایی، مدارک راننده و ساعت کار مجاز و عدم نقص آنها اجازه دهند مسافر سوار اتوبوس شود. او می‌افزاید:« ۱۶ سال از تصویب این قانون توسط هیات وزیران می‌گذرد اما هنوز اجرایی نشده است.»

"قاتل سوئدی" چکش را برداشته بود؟

سرهنگ هاشمی می‌گوید:«این اتوبوس‌ها به دلیل اینکه کولر دارند، شیشه آنها یک تکه است و باید روی هر شیشه یک چکش برای موارد اضطراری وجود داشته باشد تا در صورتی که اتوبوس دچار مشکل شد، مسافران بتوانند با شکستن شیشه از داخل اتوبوس خارج شوند». وی می‌‌افزاید:«نه در اتوبوس‌های آتش گرفته و نه در هیچ اتوبوس دیگری این چکش‌ها وجود ندارند؟». مسئول کیست؟

"قاتل سوئدی" با مجوز استاندارد

سرهنگ هاشمی می‌گوید:«این خوروها در تصادفات رخ به رخ دچار حریق می‌شوند و اگر چه این خودرو با همین باطری استانداردها را اخذ کرده اما جای باطری نامناسب است و می‌توان آن را به نیمه عقب اتوبوس منتقل کرد». وی می‌افزاید:«حتما باید استاندارد این خودرو مورد بازنگری قرار گیرد»

عوامل تصادف 

جاده، خودرو، عوامل طبیعی، انسان و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط راننده از عوامل اصلی تصادف‌های رانندگی هستند.

جاده‌های ایران، صحنه نبرد؟


مهدی سنایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید:«آمار نشان می دهد که طی ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشته شده‌اند و این بیش از میزان افرادی است که در دوره دفاع مقدس<!!> و جنگ تحمیلی از دست دادیم.»


فقط در ایران؟

پرسیده نمی‌شود که این "قاتل سوئدی!" در هیبت اسکانیا، چرا فقط درایران است که آدم می‌کشد؟!؟.


باز هم "زدن میز"

منتقدین می‌گویند در ایران < اسلامی> حتی یک مسئول هم به خاطر خطایش نه عذرخواهی کرده، استعفا داده و یا حتی اخراج شده است؟؟؟. به نظر می‌رسد این بار هم برای تسلی دردها باز بر میز زده می‌شود!!.


هیچ نظری موجود نیست: