۲۸ مهر ۱۳۹۴

دستفروشی در < رژیم اسلامی > ایران به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. از کنار دستفروشان نمی‌توان و نباید به‌سادگی گذشت. آنان اغلب سرنوشتی تلخ و دردناک دارند. تا آنجا که به تازگی دو تن از آن‌ها دست به خودسوزی زده‌اند.

واگن‌های مترو برای دستفروشان محل مناسبی برای کسب و کار است، اما این تونل‌ها هم عاری از حوادث تلخ نیستند. چندی پیش یک دستفروش که اموالش توسط ماموران شهرداری ضبط شده بود، تهدید کرد که در صورت پس نگرفتن وسایلش که تمام سرمایه‌اش بوده، خودش را جلوی قطار پرت خواهد کرد. بی اعتنایی ماموران سبب شد او به حرفش جامه عمل بپوشاند و پایانی دردناک را برای خودش رقم بزند.
دستفروشی نه زن و مرد می‌شناسد نه سن و سال؛ برای اغلب دستفروشان، این کار آخرین انتخاب برای کسب درآمد است.
یوسف عساکره چندی پیش در اعتراض به برچیده شدن بساط دستفروشی خود در مقابل شهرداری خرمشهر اقدام به خودسوزی کرد و پس از چند روز درگذشت. عکسی که می‌بینید بساط دستفروشی او بود.
کمی میوه و سبزی تازه، اگر خوراک روزانه شهروندان است، برای عده‌ای تنها سرمایه باقی مانده و کسب روزی محسوب می‌شود.
فرشاد درکه، قهرمان کیک‌بوکس ایران به گفته خودش حالا "ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺍﺑﺶ ﺯﯾﺮ ﺳﯿﻨﮏ ﺩﺳﺘﺸﻮﯾﯽ ﯾﮏ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻓﺴﺖ ﻓﻮﺩ" است. این مدال‌های رنگارنگ هم نتوانسته برای او سرنوشت خوبی رقم بزند.
خیابان‌های< شهرهای >  خوزستان بیش از هر جای دیگر ایران شاهد کسب و کار دستفروشان هستند. دستفروشانی که هنوز اثرات جنگ را در این خیابان‌ها می‌بییند.
"مدال‌هایت برایت نان و آب نمی‌شود"؛ این جمله را یک مامور شهرداری به دستفروشی گفته بود که تلاش می‌کرد وسایلش را از او پس بگیرد. قهرمانان ورزشکار ایرانی هم سهم زیادی در جمعیت دستفروشان ایرانی دارند.
زنان خوزستانی میزان قابل توجهی از جمعیت دستفروشان این استان را تشکیل می‌دهند. استانی که بیشتر مردانشان در ۸ سال جنگ با عراق کشته شدند.
                                         _________________________________________

هیچ نظری موجود نیست: